Waarom zijn doelen in een marketingaanpak zo belangrijk?

Waarom zijn doelen in een marketingaanpak zo belangrijk?

Doelen helpen je om orde te scheppen in de chaos. 

Binnen je marketingplan is het belangrijk om stil te staan bij je doelstellingen. Wat wil je nu precies gaan bereiken? Met je bedrijf, met je sales?

Marketing helpt jou om sneller en efficiënter deze doelen te bereiken. Wie mij kent weet wat mijn leuze is: "hoe concreter, hoe beter". Doelen helpen je om focus te behouden. Aan wie wil je wat precies verkopen? En zitten ze daar op te wachten? 

Madam doelstelling

"Leuke campagne hé?", zegt ze. "Ja, maar wat wil je daar nu precies mee bereiken?", vraag ik. Wat is de actie die je doelgroep moet ondernemen? Heb je deze helder voor jezelf? Nee? Hoe kan je dan verwachten dat mensen een actie zullen ondernemen?

De mensen waarmee ik samenwerk noemen mij soms ook wel eens 'madam doelstelling'. Ik hamer hier heel hard op omdat een doelstelling je richting geeft en je tegelijk ook verplicht om duidelijk te communiceren. Ik krijg vaak de vraag: 'maar ik doe zo mijn best en ik verkoop niks meer daardoor?'. Zijn je marketinguitingen wel afgestemd op de doelgroep die jij voor ogen hebt?

Marketingplan

Eenmaal je een marketingplan hebt opgesteld krijg je niet alleen je propositie en je aanbod helder, maar dus ook heldere doelstellingen, doelgroepen en klantenreizen. Zo komen als vanzelf de ideale kanalen bovendrijven en weet je op welke boodschappen je doelgroep zit te wachten.  

Heb je geen idee hoe je aan een marketingaanpak moet beginnen?

Goed nieuws, ik kan je daarbij helpen op meerdere manieren. Geheel volgens jouw eigen tempo. Ik start sowieso altijd met een eerste 'deep dive'. Een workshop waarbij we de basiselementen in kaart brengen. 

 

 

Contacteer me vandaag nog!

 

 

It's all about focus! Zeker als multi-passionate professional of creatieve generalist. Wees niet bang, het is niet omdat je je hoofd graag laat dwalen dat dit door het zetten van concrete doelstellingen niet meer kan. Integendeel, je creëert net meer ruimte.

 

 

Terug naar blog