Een marketingplan, is dat verplicht?

Een marketingplan, is dat verplicht?

Ondernemers vertellen mij ,en vooral ook zichzelf, zaken zoals: 

Ja, maar …

  • Ik ben maar alleen en heb dus geen plan nodig.
  • Een plan heb ik niet nodig, dat zit in mijn hoofd.
  • Ik heb geen tijd, geld of energie voor een marketingplan.
  • Ik speel te graag in op de opportuniteiten, een plan zal mij eerder vastzetten.
  • Marketing is al duur, laat staan dat ik nog eens tijd en geld steek ik in het schrijven van een plan.

Het op papier zetten van je marketingplan heeft echt alleen maar voordelen voor jou en je organisatie. 

1. Bewuste focus op vandaag en de toekomst 

Een marketingplan doet je heel bewust nadenken over waar jij met je bedrijf naartoe wil. Gezien de marketingactiviteiten altijd ten dienste staan van je bedrijfsdoelstellingen, is dat het startpunt. Je bepaalt daarnaast je marketingdoelstellingen op korte en lange termijn. Het feit dat je vooruit kijkt zorgt er ook voor dat je een proactieve houding kan aannemen.

2. Je duikt diep en komt boven met veel waardevolle informatie

Door het schrijven van een plan ben je verplicht om op onderzoek te gaan. Wat weet je over de markt, je doelpubliek, je producten of diensten, je klantenservice, … Waar zitten mijn klanten en waar liggen ze wakker van? Je brengt je speelveld dus duidelijk in kaart door een goede voorbereiding. 

3. Tijd, energie en budget maximaal juist besteden

Daarnaast biedt een goed opgebouwd marketingplan houvast. Je stopt je tijd, energie en budget ook meteen in de juiste zaken. Je bepaalt op voorhand je doelstellingen, het marketingbudget en de tijdsbesteding. Als er dan ad-hoc opportuniteiten op je pad passeren, zoals bijvoorbeeld een fikse korting op een advertentie in een vakblad, dan zal je perfect gefundeerd kunnen beslissen of dit bijdraagt aan jouw vooropgestelde doelstellingen of niet. En het plan biedt je de mogelijkheid om nadien te evalueren of die actie/opportuniteit wel de beste keuze was.

Marketing vereist een geïntegreerde aanpak. Losse acties kosten je veel tijd en geld, zonder dat ze bijdragen aan het door jou vooropgestelde resultaat. 

4. Duidelijkheid voor jou en je organisatie

Of je nu alleen bent of een groot aantal medewerkers tewerkstelt, de strategie en de doelen worden duidelijk voor iedereen binnen jouw organisatie. Het zit dus niet meer in je hoofd alleen, je maakt het nu vooral heel concreet, hands-on en toegankelijk voor iedereen. Dit brengt rust en vertrouwen binnen je organisatie.

Conclusie

Zowel solo-entrepreneurs, kleine en grote bedrijven halen alleen maar voordelen uit een marketingplan. Ja, een goed opgesteld marketingplan is verplicht, want het draagt bij tot resultaatgerichte groei

Vergelijk een marketingplan hebben met de voorbereiding en het plannen van een duik. Je springt ook niet onvoorbereid in het water. Veel kans dat je heel wat mooie zaken mist onderwater of redelijk wat problemen zal ervaren. Voor de niet-duikers onder ons, vergelijk het met een verre reis. Ook dat vergt de nodige research, voorbereiding en planning om locaties, budget etc onder controle te houden.

Samen werk maken van jouw marketingplan?

Fownd kan je als marketing mentor, naast de research en het schrijven van het marketingplan, ook begeleiden op maat van jouw noden.

Terug naar blog